Czy wiesz, że każde dziecko rodzi się geniuszem? Niestety, badania pokazują, że ta zdolność w trakcie dorastania gdzieś się zatraca. Dlaczego tak się dzieje? Postaram się odpowiedzieć na to pytanie w tym artykule.
Jeśli czytasz to zdanie oznacza to, że chcesz mieć realny wpływ na pozytywny rozwój swojego dziecka. W tym artykule dowiesz się, jaki kluczowy element niezbędny jest do wychowania człowieka sukcesu. Jedno jest pewne, świadome rozwijanie potencjału dziecka wymaga zaopiekowania się tym tematem już od najmłodszych lat, a nawet miesięcy jego życia.
A teraz wyobraź sobie taką scenkę. „Matka karmi dziecko butelką. Czyni to bardzo umiejętnie, z dużą wprawą. W którymś momencie na dnie pozostaje jeszcze trochę mleka, ale dziecko zamiast pić, zaczyna bawić się smoczkiem. Co robi matka? Oczywiście chce je przekonać, żeby piło dalej, ale ono zdecydowanie woli dalej się bawić. – Tylko się bawisz i nic nie pijesz! – woła zniecierpliwiona matka i odbiera mu butelkę…”
Pozwól, że teraz zadam Ci kilka pytań. Czy ZABAWA jest potrzebą mniej ważną niż picie? Czy ZABAWA nie zasługuje na szacunek? Czy ZABAWĘ wolno tak sobie przerywać? Dlaczego zabawa uległa takiej dewaluacji, że większość ludzi z niej rezygnuje, sądząc, iż należy poświęcić się zajęciom powszechnie uważanym za ważniejsze?…
„Ale po zabawie weźmiesz się do nauki, dobrze?” – Któż z nas nie słyszał takiego zdania… To pokazuje, jak bardzo brak nam ufności. Myślimy, że nie wystarczy się bawić, by efektywnie się uczyć.
Nazywam się Emilia Nikoniuk i od 18 lat moje życie zawodowe kręci się wokół nowoczesnej edukacji. Od 2012 roku mam przyjemność tworzyć i rozwijać własną placówkę alternatywnej edukacji pod nazwą Stacja Dobrego Czasu. Moją pasją jest poszukiwanie nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych i wdrażanie ich do Stacji, szkół i przedszkoli, po to, by dać naszym dzieciom choć w małym stopniu możliwości uczenia się na innym poziomie niż zapewnia to obecnie nasz system edukacji oświatowej.
Dlatego na co dzień pomagam rodzicom w planowaniu rozwoju osobistego ich dzieci. Dzielę się zdobytym doświadczeniem, po to byś łatwiej i bardziej świadomie mógł wpłynąć na pozytywny rozwój swojego dziecka. Dziś również poznasz jeden kluczowy obszar i jeśli o niego się zatroszczysz – bardzo świadomie i skutecznie wpłyniesz na sukces Twojego dziecka w przyszłości.
Na początek przedstawię Ci postać Kena Robinsona, autora bestsellera „Uchwycić żywioł”, który jest rozwinięciem słynnego wykładu „Czy szkoły zabijają kreatywność”. Ken Robinson w jednym ze swoich badań przeprowadził testy na lateralne myślnie, czyli tworzenie kilku kreatywnych rozwiązań tego samego problemu. Z tych testów wynikło, że 98% dzieci w wieku przedszkolnym osiąga wynik właściwy geniuszom. Kilka lat później wynik taki osiąga zaledwie 32% z nich, w wieku trzynastu-piętnastu lat jest jeszcze gorzej – zaledwie 9%. Natomiast spośród dorosłych udaje się to jedynie 2%.
To badanie wskazuje na dwie bardzo interesujące rzeczy:
Po pierwsze. Wszyscy mamy tę zdolność, ale ona zazwyczaj gdzieś się zatraca.
Po drugie. Przebadane osoby przeżywały od dzieciństwa po wiek dorosły wiele różnorodnych zdarzeń, ale jedno mają wspólne: wszyscy chodzili do szkoły. Wszyscy przez minimum 10 lat uczyli się, że jest tylko jedna poprawna odpowiedź, że muszą się jej nauczyć na pamięć i że naśladowanie oraz podpatrywanie są zakazane.
Jakież to smutne i niestety prawdziwe… Faktem jest, że już 7-letnie dzieci mają bardzo zakorzenione to, że nie wolno podpatrywać i naśladować. Wiem, gdyż doświadczam tego na własnej skórze prowadząc wiele warsztatów w szkołach. Wyobraź sobie ich zdziwienie, jak pozwalam im poszukać rozwiązania problemu w klasie wśród rówieśników.
A jaki wpływ w tym wszystkim może mieć zabawa? Zabawa jest tu światem, w którym wolno naśladować i podglądać… Zobacz, jak bardzo mamy zakorzenione to, że zabawa to jedno a nauka to drugie. Nie tylko oddzieliliśmy od siebie synonimy „zabawa” i „nauka”, ale też umieściliśmy je na przeciwstawnych krańcach skali pokazującej wagę obu tych zajęć.
Co teraz możemy zrobić, żeby nasze dzieci znalazły się w tych 2% szczęśliwych ludzi? Jak zwiększyć ich szanse na to, by w dorosłym życiu, były kreatywne, krytycznie myślące, by osiągały sukcesy i spełniały swoje marzenia? Podkreślę tu jeszcze raz – BY REALIZOWAŁO SWOJE CELE I SPEŁNIAŁO SWOJE MARZENIA – nie cudze.
Przecież każdy z nas chce wychować człowieka sukcesu. Jak tego dokonać?
>> Po pierwsze. Miejmy świadomość, jak ważna jest rola zabawy w życiu człowieka. Wiedząc to, każdą taką aktywność dziecka będziemy oceniać w zupełnie innym wymiarze.
>> Po drugie. Bawmy się z dzieckiem od najmłodszych lat, a nawet miesięcy.
Ja, wiedząc jak ogromne korzyści przynosi zabawa, promuję wśród rodziców tą formę aktywnego spędzenia czasu z dzieckiem już od jego pierwszych miesięcy życia! Jednak często jest tak, że to co najprostsze w swojej formie okazuje się najtrudniejsze. Mając kilkuletnie dziecko łatwiej znajdziemy inspiracje i pomysły na aktywną formę spędzenia czasu z nim. Łatwiej też będzie nam go zainteresować. Natomiast z kilkumiesięcznym maluchem pojawia się pytanie – W co i jak bawić się z niemowlakiem, aby było to stosowne do wieku, bezpieczne dla niego i rozwijające?
Z pomocą przychodzi tu Akademia Mądrej Zabawy, która powstała dla rodziców czujących, że aktywna zabawa z dzieckiem jest istotnym elementem harmonijnego rozwoju małego człowieka i szczęśliwej rodziny. Najlepszy czas, by zacząć, to czas między 5. a 10. miesiącem życia dziecka. Dlaczego? Bo właśnie wtedy następuje tzw. „społeczne przebudzenie się” dziecka. Zaczyna ono bardzo chętnie wchodzić w relacje społeczne oraz prowokować je, obserwuje innych, zaczepia i przywołuje. Uwaga maluszka kieruje się także na przedmioty. Jest to przede wszystkim czas bardzo intensywnego rozwoju manipulacji, dlatego też kontakty z innymi osobami często odbywają się w związku z jakimś przedmiotem lub wokół niego.
Widząc to wszystko bardzo chcemy dać swojemu maleństwu coś więcej niż zaspokojenie jego niezbędnych potrzeb. Dlatego dziś chcę zainspirować Cię do aktywnej formy zabawy z Twoim kilkumiesięcznym dzieckiem. Przygotowałam dla Ciebie dwie formuły zabaw opracowane i dostosowane dla niemowlaków, czyli dzieci do 11. miesiąca życia. Formuły zabaw przygotowane zostały przez psychologa Emilię Link-Dratkowską. Zaprezentowane zabawy zajdziesz tu: Zabawy dla Ciebie – PREZENT.
Zapoznaj się i przeprowadź te aktywności ze swoim dzieckiem. Jeśli chcesz więcej takich pomysłów i inspiracji, koniecznie DOŁĄCZ do programu Akademii Mądrej Zabawy. Szczegóły, jak to zrobić, znajdziesz tu.
Wspaniałego dnia dla Ciebie!
Emilia Nikoniuk
Twoja specjalistka nowoczesnej edukacji dzieci
Źródła:
Akademia Mądrej Zabawy by Stacja Dobrego Czasu
ZABAWA – O uczeniu się, zaufaniu i życiu pełnym entuzjazmu, André Stern